Trening og mensen

Menstruasjonssyklusen påvirker kroppen. Trening før, under og etter mensen kan være både slitsomt og lindrende. Det varierer fra person til person og avhenger av hvor i syklusen du er.

Lisbeth Wikström Frisén, eksperten hos Libresse, er professor i idrettsmedisin på universitetet i Umeå, og svarer på noen av de vanligste spørsmålene om trening og mensen.

JEG FØLER MEG TUNG OG OPPBLÅST RETT FØR MENSEN. KAN JEG TRENE?

Det er helt vanlig å føle seg tung i kroppen noen dager før mensen. Det kan skyldes PMS, premenstruelt syndrom, som gjør at kroppen er i litt dårligere balanse enn vanlig. I så fall kan du unngå trening som krever koordinasjon og balanse. Vanligvis går dette over etter noen dager, når mensblødningen har kommet i gang, og da kan du trene akkurat som vanlig igjen.

Husk at du kan trene under hele syklusen din. Men lytt til kroppen og tilpass treningen etter hvordan du føler deg. Om du ikke føler deg bra og har store vanskeligheter, ta kontakt med helsestasjon eller gynekolog. Du kan få hjelp!

KAN TRENINGSRESULTATENE PÅVIRKES AV MENSEN?

Det finnes ingen tydelige forskningsresultater som viser at kvinner presterer forskjellig avhengig av hvor i menstruasjonssyklusen de befinner seg.

Derimot finnes det forskning som viser at effekten av treningen kan forbedres ved å samle styrketrenings-øktene til menstruasjonssyklusens første to uker: fra dag 1 av blødningen og frem til eggløsningen, som skjer cirka to uker senere. I denne perioden kan det altså lønne seg å fokusere ekstra på styrketrening.

KAN JEG LETTERE SKADE MEG HVIS JEG TRENER NÅR JEG HAR MENSEN?

Det er en større skaderisiko ved trening med PMS, premenstruelt syndrom, på grunn av at kroppens balanse er litt dårligere noen dager før og noen av de første dagene med mensen. Problemer med balanse og koordinasjon kan påvirke for eksempel landing etter hopp.

For å unngå skader kan du trene opp balanse, kontroll over knærne og landingsteknikk på en måte som er tilpasset idretten du driver med. Om du har en trener, kan dere kanskje finne øvelser som føles bra og som kan hjelpe på balansen din sammen.

JEG SYNS DET ER SLITSOMT Å TRENE OG YTE MITT BESTE MED MENSEN. KAN JEG SLIPPE MENSEN HELT?

Det er mulig å utsette mensblødningen ved bruk av p-piller eller et spesielt hormonbasert legemiddel. Du kan til og med slippe mensen helt i perioder. Men om du tar slike legemidler kan det hende at du ikke merker om du mister mensen, for eksempel fordi du ikke spiser nok i forhold til hvor mye du trener.

Langsiktig er det ikke bra for skjelettet og musklene dine. Ta kontakt med helsesøster, en helsestasjon eller en gynekolog og spør hva som passer best for akkurat deg.

JEG SOVER DÅRLIG RETT FØR MENSEN. KAN TRENING HJELPE?

Hvis du sover dårlig rett før du får mensen, kan det skyldes PMS, premenstruelt syndrom. For mange hjelper aerobisk trening mot søvnproblemene, altså kondisjonstrening som for eksempel løping og sykling. For andre er rolige, avslappede øvelser best, for eksempel meditasjon eller yoga.

Det er fint å ha oversikt over menstruasjonssyklusen din slik at du lettere kan forstå og kjenne igjen symptomene som kan skyldes mensen. Da kan du også lære deg å takle dem bedre. Du unngår stresset og kan ta det rolig og føle deg bedre.

JEG HAR KRAFTIGE MENSSMERTER. SKAL JEG HOPPE OVER TRENING?

Du kan trene med menssmerter, men lytt til kroppen og tilpass treningen etter hvor mye energi du har og hva du orker! Mange synes trening hjelper, men ikke alle. Om du har behov for lindring av menssmerter kan du bruke legemidler. Be om et legemiddel som passer for akkurat deg og dine behov på apoteket eller helsestasjonen. Du kan også tilpasse treningen til menssyklusen din og droppe hard trening noen av dagene. Det er helt greit! Kanskje du skal planlegge det slik at du trener de dagene du ikke har menssmerter? Om du har trenere kan du be dem om hjelp til å tilpasse treningen ut ifra menssyklusen din og hvordan du føler deg.

Hvis du opplever store plager som påvirker livet ditt negativt, ta kontakt med en helsestasjon eller gynekolog for hjelp. Du skal ikke føle deg dårlig fordi du har mensen.

HVORFOR KAN MAN MISTE MENSEN HVIS MAN TRENER FOR MYE?

Trening får i utgangspunktet ikke mensen til å forsvinne. Men om du trener mye og samtidig ikke spiser nok får du ikke i deg nok energi. Og det er ikke bare hvor mye du spiser som har noe å si, men også hvor næringsrikt kosthold du har (sammensetning og næringsinnhold). Om du spiser for lite eller feil i forhold til hvordan du trener, blir kroppen stresset, og dette påvirker kroppens stresshormonnivåer (fremfor alt østrogen). Kroppen din kan komme i ubalanse som kan føre til at du mister mensen. Langsiktig tap av mens kan føre til benskjørhet som gjør at du skader deg lettere. Så husk å spise nok dersom du trener.

Uregelmessig menstruasjon eller utsatt/tapt menstruasjon kan også forekomme uten at du har mindre energi. I så fall burde du utredes for det. Ta kontakt med en helsestasjon eller gynekologen din om du er usikker.

JEG HAR KRAFTIG BLØDNINGER. KAN DET PÅVIRKE TRENINGEN?

Ja, om du blør mye kan det føre til blodmangel. Blodmangel hindrer transport av syre i blodet og svekker prestasjonen din, men kan på lengre sikt gjøre det vanskelig å avansere. Mensblødninger er faktisk den vanligste årsaken til blodmangel i Sverige.

Jernrikt kosthold, for eksempel ved inntak av fullkornsprodukter, kjøtt, paprika og spinat kan øke jernverdiene dine og redusere blodmangel. Det finnes også jerntilskudd i tablettform på apoteket. Om verken jernrikt kosthold eller jerntilskudd hjelper på blodmangelen din, burde du søke hjelp hos en helsestasjon eller gynekolog for å få hjelp med for store mensblødninger. Ta vare på deg selv!