Bryt stillheten – prat om mensen!

Hva handler dette om? Hvorfor er det så viktig? Og hva kan dere gjøre sånn rent praktisk? Her får du svar på vanlige spørsmål om Mensutfordringen og hva dere kan gjøre for å bryte menstabuet!

Vanlige spørsmål og svar

Hva handler Mensutfordringen om?

Det er på tide å prate om hvordan menssyklusen påvirker kroppens forutsetninger for trening. Ved å bryte menstabuet kan vi snakke åpent om det, ikke bare i våre idrettsforeninger, men også i gymtimene på skolen og ellers i samfunnet. Ingen skal føle skam eller være flaue over å ha mensen!

HVORFOR BØR VI SNAKKE OM MENSEN?

På samme måte som man prater om kosthold, helse og skader eller om man skal trene under sykdom eller på medisiner, så bør man også snakke om trening når man har mensen. For en del er dette ikke noe problem, men ifølge en undersøkelse* som vi har gjort opplever nesten halvparten av alle norske jenter/kvinner som trener jevnlig at det er det.

*Undersøkelsen ble utført av YouGov i perioden april/mai 2016 hvor 221 kvinner mellom 18-45 år med regelmessig mens ble intervjuet.

HVORFOR ER DET SÅ VANSKELIG Å PRATE OM MENS OG TRENING?

Det finnes dessverre myter som sier at mensen reduserer treningsprestasjonen og mange er redde for lekkasjer eller at andre skal oppdage at de har mensen. Det mangler ofte kunnskap om mensen blant både trenere og ledere – det er noe man ikke snakker om. Helt enkelt fordi det er tabu å snakke om mens, både i og utenfor idrettsmiljøet.

KAN MAN TRENE SELV OM MAN HAR MENSEN?

Man ikke stå over treningen bare fordi man har mensen. Tvert imot kan trening under menstruasjonen bidra til å redusere menssmerter. For de som er veldig slitne eller har smerter på grunn av mensen kan det hjelpe med alternative øvelser.

KAN RESULTATENE PÅVIRKES?

Det finnes fortsatt for lite forskning i forhold til hvordan menssyklusen påvirker treningsresultatene. Men en sak er helt sikkert; jo mer kunnskap både idrettsforeningen og idrettsutøverne selv har rundt det som skjer i kroppen under menssyklusens faser, jo bedre er forutsetningene for å legge opp riktig og mer optimal trening.

FINNES DET FARER FORBUNDET MED MENS OG TRENING?

Rundt eggløsning kan det være lettere å få skader ettersom østrogennivåene er på topp og det gjør at sener og lignament blir slappere og mer elastiske*. Stabiliteten i kroppen er rett og slett ikke helt som vanlig.

* John Brewer, idrettsprofessor ved St Marys Universitet i England

HVA KAN VI GJØRE RENT PRAKTISK FOR Å BRYTE MENSTABUET?

Første steg er å begynne å prate med trenere og jenter i ulike aldre for å avdekke behovet. Har jentene tilgang til mensprodukter? Er det ok å stå over trening hvis man har mensen? Hvor mye vet idrettsforeningens ledere om mensen? Ut i fra svarene kan dere utforme en handlingsplan for hvordan dere vil jobbe med disse spørsmålene. Start med å reflektere over menstabuet og øv på å prate om mens – jentene merker godt når lederne er komfortable med å prate om temaet!